Pomysł tej ekscytującej zabawy wyszedł od Ani Ciszewskiej z kl. 1c Liceum, która koordynowała realizację przyt wydatnej pomocy koleżanki z klasy 1b, Elizy Krupińskiej. Zabawa polegała na wypożyczeniu książki, o której zainteresowany miał niewiele informacji: bardzo ogólnie ujęty temat (np.: biblioteka, noc i morderca…) i gatunek (fantastyka, romans, kryminał, poezja…). Owocem lektury miał być plakat, promujący książkę. Wypożyczeń było dość dużo, ale prace plastyczne zostały wykonane przez nieliczne osoby – cóż, życie! Sprawdziany, pytanka i mnóstwo innej szkolnej rozrywki. Tym bardziej trzeba docenić kreatywność, pracę i poświęcony czas tych osób, które dotrwały do końca, tzn. wykonały plakat.
Zaprezentowane prace mają duży ładunek informacyjny – zwłaszcza te, w których dominuje słowo; czasem – pod postacią obszernych cytatów. Szczególnie wyraźnie jest to widoczne w dziele Anastazji Olech, które należałoby zakwalifikować jako poster. Plakat Jagody Jankowskiej i Mileny Micach prezentuje wybór cytatów, mających przyciągnąć uwagę czytelnika.
Natomiast Julia Potałujew wykorzystała plastyczne możliwości słowa pisanego, jej praca ma najwięcej cech znamiennych dla plakatu. Do widza (i czytelnika) apeluje właśnie plastyczny aspekt tekstu, który został ograniczony do zbioru pojęć, dzięki czemu wzrósł jego metaforyczny aspekt. Także Aleksandra Szczerbuk wyeksponowała listę pojęć ważnych dla wymowy utworu i stworzyła w ten sposób sugestywną interpretację, ale dodała również krótką notatkę.
Obraz jest dominująca wartością na plakacie Katarzyny Janiczek. Ponieważ wykonany został w technice pasteli, zdjęcie nie oddaje dokładności w rysunku papugi. Zapraszam do obejrzenia oryginału na gazetce przy bibliotece.
Zabawa nie jest konkursem, więc niniejsze omówienie nie zmierza do tworzenia gradacji. Zaprezentowane prace są różne, każda wnosi jakąś wartość – dziewczynom należą się brawa za zaangażowanie, wyobraźnię i wrażliwość. (s. Elżbieta Peplińska)