Genialny, polityczny wizjoner, który chciał dobra Polski i robił, co mógł, aby zdobyć jak najwięcej praw dla Polaków? Czy zdrajca, który współpracował z Rosjanami i którego działania doprowadziły do wybuchu Powstania Styczniowego? Jak go ocenić?
Klasy 3b i 3c podjęły się osądzenia hrabiego na swoich lekcjach historii. Uczniowie wcielili się w role prokuratorów, adwokatów, ławy przysięgłych, a także jakże ważnej roli woźnego, aby oskarżyć lub obronić postać hrabiego.
Po pasjonujących i pełnych wspaniałej retoryki wystąpieniach adwokatów i prokuratorów, a także przesłuchaniach „świadków” (historycznych), ławy przysięgłych w obu klasach zdecydowały, iż hrabia Wielopolski został uznany winnym zarzucanych mu czynów – jego polityka nie zdobyła sympatii naszych klasowych ławników. Uczniów do dyskusji przygotował p. Maciej Molczyk.