2.3 C
Wrocław
sobota, 9.11.2024

Lingua Latina

Lekcje języka łacińskiego

Dlaczego łacina?

Język łaciński jest od dziesięcioleci nieustannie nauczany w naszym liceum. Obowiązkowe przedmioty i programy nauczania wciąż się zmieniają. Jednak jedno jest pewne: u nas uczeń (niezależnie od profilu klasy) zawsze ma możliwość nauki języka łacińskiego. Zasadniczą rolą przedmiotu jest kształtowanie humanistycznej wrażliwości uczniów, poznawanie języka oraz kultury antycznej.

Dodatkowe lekcje łaciny dla chętnych odbywają się rano przed obowiązkowymi zajęciami lub na koniec dnia. Nauczyciel udostępnia uczestnikom własny skrypt, nie ma więc potrzeby kupowania podręcznika. Staramy się maksymalizować kontakt uczniów z językiem i jak najszybciej osiągnąć nasz cel, jakim jest lektura tekstów łacińskich z różnych epok. Podczas naszych spotkań zaczynamy od prostych czytanek. Z czasem przechodzimy do dzieł autorów antycznych i późniejszych, inskrypcji, fragmentów Pisma Świętego. Podczas lekcji poznajemy również podstawowe terminy biologiczne i anatomiczne.

Masz pytania? Napisz do naszego nauczyciela łaciny, p. Piotra Skowrońskiego: p.skowronski@urszulanki.edu.pl

KONIECZNIE ZOBACZ

Przeczytaj wspomnienia naszych absolwentów!

Lekcje łaciny były dla mnie, można powiedzieć, taką podróżą w czasie. Dzięki tym zajęciom odkrywałem świat starożytnych, tak różny od naszego i troszkę egzotyczny dla nas, a jednocześnie jakiś taki swojski.  Były to zajęcia, które mnie wciągnęły i które po prostu pokochałem całym swoim sercem. Gdyby nie one na pewno nie odkryłbym, jak języki mogą być ciekawe, a co więcej, ile można dowiedzieć się o nas samych przez nie. Ponadto dowiedziałem się, jak bardzo łacina jest interdyscyplinarna, jak wiele przedmiotów się z nią wiążę, nie tylko przedmioty humanistyczne, ale także ścisłe i przyrodnicze. Szymon Jaroszyński, absolwent a.d. 2023

 Lekcje łaciny to nie tylko ,,lekcje”, to jest proces poznawania całej kultury, PODRÓŻ do przeszłości i tradycji. Nie są to typowe zajęcia lingwistyczne, podczas których rozwiązuje się zadania według schematu. Po czterech latach zajęć z Panem Skowrońskim mogę śmiało stwierdzić, że język ten przyniósł mi wiele korzyści i pomocy przy nauce innych języków, nie tylko romańskich, ale również koreańskiego. Ponadto łacina może stanowić sposób na ciekawostkę w rozmowie ze znajomymi albo przewodnik w trakcie zwiedzania, kiedy zobaczy się jakąś inskrypcję. Zajęcia z łaciny były także idealną okazją na poznanie osób z innych klas, na naszą małą integrację. Długo nie zapomnę przerw obiadowych, między dwoma godzinami zajęć, w trakcie której szukaliśmy różnych słów w słownikach, albo próbowaliśmy dowiedzieć się skąd pochodzi podany nam przez p. Skowrońskiego cytat. Łacina to zawsze dodatkowy czas, o który wiele osób się martwi, ale jest to inwestycja na przyszłość. Julia Daszkiewicz, absolwentka a.d. 2023

Łacina w Urszulankach to nie tylko coś, co pozwoliło mi zaliczyć semestr obowiązkowej łaciny na studiach filologicznych bez uczęszczania na zajęcia, ale także okazja do ciekawych rozmów o historii, językoznawstwie, a może i życiu. 😉 Nie ukrywam, że najlepiej wspominam lekcję ze starożytnej greki, o którą sama poprosiłam i czytanie Ewangelii w oryginale. Jako że jestem zachłanna na nowe języki to pewno mam teraz większą łatwość w ich przyswajaniu. Alicja Markowska, absolwentka a.d. 2020

 Nauka łaciny otworzyła mi drzwi do nauki języków, bo o wiele łatwiej uczyło mi się hiszpańskiego, ale też angielski medyczny był dla mnie o wiele prostszy niż dla znajomych, którzy się łaciny nie uczyli, bo całe mnóstwo angielskich nazw anatomicznych to nazwy łacińskie, tylko wymawiane z angielskim akcentem. Nie mówiąc już o tym, że nauka farmakologii, gdzie recepty na leki tworzone na zamówienie w aptece ciągle wypisuje się po łacinie, szła mi o wiele łatwiej, bo wiedziałam, jak odmienić „Natrii chloridum” i dlaczego „divide in partes aequales” to nie to samo co „dentur tales doses”. Julianna Czajkowska-Solik, absolwentka a.d. 2019